سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن ( ع ) فرمود : ] پسرکم چهار چیز از من بیاد دار ، و چهار دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنى از کرده خود زیان نبرى : گرانمایه‏ترین بى‏نیازى خرد است ، و بزرگترین درویشى بیخردى است و ترسناکترین تنهایى خودپسندى است و گرامیترین حسب خوى نیکوست . پسرکم از دوستى نادان بپرهیز ، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند ، و از دوستى بخیل بپرهیز ، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندى از تو دریغ دارد ، و از دوستى تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد ، و از دوستى دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند ، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند . [نهج البلاغه]
مکه

محل نزول جبرئیل در مسجدالحرام +تصویر

 

شفقنا زندگی- خلیل خدا، ابراهیم علیه السلام هنگامى که کعبه را بنا کرد، دو رکن بر آن قرار داد؛ نخست «رکن حجرالأسود» و دیگر «رکن‏ یمانى‏» و دیوار کعبه از سوى حجر اسماعیل را به صورت نیم دایره‏اى ساخت، بطورى‏ که زاویه ‏اى بر آن قرار نداد.

به گزارش شفقنا از باشگاه خبرنگاران، رکن یمانى، در زاویه جنوبى خانه و تقریباً مقابل کشور «یمن» و قبل از رکن حجرالاسود مى ‏باشد. فاصله آن تا رکن اسود 52/ 11متر است. از این جهت به آن یمانى مى ‏گویند که به سمت یمن بوده و جهت قبله اهل یمن به ناحیه این رکن است.

خلیل خدا، ابراهیم علیه السلام هنگامى که کعبه را بنا کرد، دو رکن بر آن قرار داد؛ نخست «رکن حجرالأسود» و دیگر «رکن‏ یمانى‏» و دیوار کعبه از سوى حجر اسماعیل را به صورت نیم دایره‏اى ساخت، بطورى ‏که زاویه ‏اى بر آن قرار نداد.

از میان چهار رکن کعبه، فضیلت رکن یمانى و رکن اسود از دو رکن دیگر بیشتر است؛ چنان‏که روایات زیادى از شیعه و سنّى درباره فضیلت و اهمیت این دو رکن نقل شده است.

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله قبل از هجرت به مدینه، و در زمانی که مسجدالاقصی قبله مسلمانان بود هنگامى ‏که رو به سوى بیت المقدس مى ‏ایستاد، بین رکن حجرالأسود و رکن‏ یمانى‏ قرار مى ‏گرفت و در این حال کعبه در مقابل آن حضرت و بین بیت ‏المقدس و ایشان واقع مى ‏شد و بدین سان هم کعبه و هم بیت المقدس را، همزمان استقبال مى ‏نمودند.

بنا به قول مشهور، محلى که براى فاطمه بنت اسد (س) شکافته شد تا به درون کعبه رود و فرزندش على بن ابى ‏طالب علیه السلام را به دنیا آورد، در کنار رکن یمانى بوده است.

جبرئیل، فرشته بزرگ الهى که همیشه یار و یاور رسول خداصلى الله علیه و آله بوده، به این مقام آمده است. رکن یمانى خاطره رخساره نبى را در خود دارد، رکن یمانى خاطره دست رسول خداصلى الله علیه و آله به یاد دارد، رکن یمانى محل هبوط فرشتگان خداست، آن‏‌ها در آنجا حاضرند و ناظر و خشوع و تذلل بندگانى را مى ‏بینند که خداوند به آن‏‌ها مباهات کرده است.

رکن یمانى باب بهشت است، از آنجا مى‏توان بهشت را نظاره کرد، از آن‏جا بوى بهشت مى ‏آید، رکن یمانى اتصالى به اهل بیت علیهم السلام دارد، لذا فضیلت آن دو چندان مى ‏شود. ذکر گفتن، تواضع کردن، صلوات فرستادن، توبه کردن و با خدا سخن گفتن بى پاسخ نمى ‏ماند. درهاى عروج از همین جا به روى اولیا گشوده مى‏ شود، چنانکه باب ورود مولود کعبه، نیز در کنار آن ­است. رکن یمانى پایان راه نیست، بلکه آغاز سلوک است؛ سلوکى به سمت کعبه آمال، و آستانه‏اى براى ورود به دریاى اسرار. رکن یمانى، کلید اسرار بهشت و طواف، کلید اسرار خداست!

در حدیثى دیگر باب رکن یمانى باب اهل بیت علیه السلام معرفى شده است. صادق اهل بیت علیهم السلام فرمود:«رکن یمانى درِ ماست که از این در وارد بهشت مى ‏شویم».


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 9:1 عصر     |     () نظر