سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایى دو گونه است : شکیبایى بر آنچه خوش نمى‏شمارى و شکیبایى از آنچه آن را دوست مى‏دارى . [نهج البلاغه]
مکه



کد خبر: 302513
تاریخ انتشار: 26 آبان 1392 - 15:36
کعبه معظمه فردا دوشنبه با آب زمزم و گلاب ناب ایرانی شستشو داده می شود.
مهر: خالد الفیصل امیر مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج عربستان، اعلام کرد: با پایان یافتن موسم حج سال جاری در پانزدهم ماه محرم الحرام کعبه مشرفه با آب زمزم مخلوط به گلاب ناب ایرانی شستشو داده می شود.

براساس این گزارش، شستشوی کعبه مشرفه مطابق سنت همه ساله پس از پایان موسم حج انجام می شود.

آخرین حاجیان روز 15 محرم الحرام از سرزمین وحی خارج می شوند تا پرونده موسم حج رسما بسته شود.

خالد الفیصل روز دوشنبه شستشوی کعبه مشرفه را به نیابت از ملک عبدالله پادشاه عربستان انجام می دهد و با همراهانش، داخل کعبه مشرفه شده و دیوارهایش را با پارچه های آغشته به آب زمزم و گلاب ناب (ایرانی) شستشو می دهند.

در مراسم شستشوی کعبه مشرفه، همچنین دیپلماتهای اسلامی مقیم عربستان حضور خواهند داشت.

الخزیم معاون رئیس کل امور حرمین شریفین اعلام کرد: اداره کل امور حرمین شریفین، آب زمزم مخلوط به گلاب (ایرانی) و تمام لوازم شستشو را از مدتها پیش آماده کرده است.

به گفته وی، شستشوی کعبه مشرفه یک سنت نبوی است که پیامبر (ص) روز فتح مکه مکرمه هنگامی که داخل کعبه مشرفه شد، پس از پاکسازی آن از وجود بت ها به شستشوی آن اقدام کردند.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/26:: 4:46 عصر     |     () نظر

پنجشنبه ، 2 آبان 1392 ، 16:31


گزارش تصویری: اینجا "غدیر خم" است مکانی که ولایت امام توسط پیامبر به اعلام همگان رسید اما علی(ع)

همچنان هم مظلوم تاریخ است



شفقنا زندگی- تصاویری از محل غدیر خم. منطقه‌ای که کاروان حجاج در راه برگشت از حجةالوداع در آن منطقه توقف کرده‌اند. در تاریخ آمده است، به این منطقه به دلیل وجود برکه‌ای، غدیر خم گفته می شد. این برکه در منطقه جحفه واقع است.

رحیم خاکی، قاری بین المللی قرآن کریم در صفحه فیس بوک خود ضمن ارائه تصاویری از این محل آورده است: «این عکس ها را سالها پیش از محل غدیر گرفتم.متاسفانه به دلیل رفتار نامناسب سعودی ها امکان عکاسی آزاد رو نداشتم و یواشکی تونستم چند تا عکس بگیرم. چند دقیقه ای که در آن فضا بودیم حس قشنگی داشتیم که امیدوارم به همراه همه دوستان دوباره قسمت شود.حتما دوستان می دانند که بنا به دلایلی هیج کدام از کاروان ها را از این مسیر نمی برند.در اون سال با گروه پژوهشی بعثه این امکان فراهم شد که البته با دیدن غربت و مظلو میت این جایگاه مهم اشک در دیدگان همه حاضرین جمع شد.تنها نمادی که بنا شده همین برج کوچکی است که اطراف ان هم بسیار نامناسب نگهداری می شود.»

انتهای پیام

life.shafaqna.com


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/3:: 4:8 عصر     |     () نظر
کد خبر: JN-99626  تاریخ : 2/8/1392   ساعت : 16:35
تصاویر/ مسجدالحرام در آستانه عید غدیر


عجب تمثیلی است این که علی مولود کعبه است . . . . یعنی اینکه باطن قبله را در امام پیدا کنید












کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/2:: 7:54 عصر     |     () نظر

گفتگوی ویژه    شماره خبر: 328547     16:40 - 1392/07/15     سوغات مکه؛ آب زمزم یا...؟بایسته‌های حج ارسال به دوست     نسخه چاپی


  بایسته‌های حج

سوغات مکه؛ آب زمزم یا...؟


  «حج ذخیره‌ای برای دنیای اسلام است. اگر از این ذخیره، خوب استفاده شود به دنیای اسلام سود خواهد رساند و اگر استفاده نشود و یا این‌که بد استفاده شود دنیای اسلام با همه احتیاجاتی که دارد از آن محروم خواهد ماند». 

 

 

مطلب فوق فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران و دست‌اندرکاران حج در یکی از دیدارهای آنان با معظم‌له است.

خبرگزاری حوزه به مناسبت موسم حج در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره بایسته‌های حج را به بحث نشسته است.

 *چرا حج تا به این حد محل توجه شارع مقدس است؟

بدون شک اهمیت هر چیزی به نقش و کارآمدی آن بستگی دارد در بین عبادات، حج از جامعیت خاصی برخوردار بوده و دارای ابعاد گوناگون و ظرفیت بزرگی برای سامان بخشی به زندگی فردی و اجتماعی امت اسلامی، بلکه برای جامعه بشری است خداوند سبحان در آیه 97، سوره مائده حج را «قِیاماً لِلنَّاسِ» عنوان فرموده است و حقیقتاً هم اگر حج به صورت صحیح و با همه ابعادش برگزار شود جهان اسلام سرو سامان پیدا کرده، قوام خاصی می‌یابد و مشکلات بحران‌آفرین امروزی از آن رخت برمی‌بندد زیرا اگرچه اعمال حج و مناسک را فقط افراد حاضر در مواقف و مشاهد شریفه انجام می‌دهند ولی اسرار و معارف، درس‌ها و پیام‌های بسیار سازنده آن جهانی است و برای کل بشریت کارساز و تعالی‌بخش است.

*حج مورد نظر امام و مقام معظم رهبری چه ویژگی‌هایی دارد؟

حجی که قبل از انقلاب اسلامی ایران انجام می‌شد از نظر سیاسی و اجتماعی با حج ابراهیمی بسیار فاصله داشت حضرت امام خمینی‌(ره) آن را احیا نمود و ندا سر داد که این کنگره عظیم که مسلمانان از هر گوشه دنیا در آن اجتماع می‌کنند، در ادامه بت‌شکنی‌های ابراهیم خلیل(ع) است، باید از این مکان باعظمت عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی به جهانیان ابلاغ شود مسلمانان باید ابراهیم وار با تبرایمان بت شکنی نمایند و کدام بت بزرگ‌تر از طاغوت های جهان خوار است که همه مستضعفان جهان را به ستایش خویش فرامی‌خوانند و همه بندگان آزاد خدای تعالی را بنده فرمان‌بردار خویش می‌دانند.

مقام معظم رهبری نیز در ادامه مکرراً بر بعد سیاسی حج، ضرورت وحدت جهان اسلام، مقابله با ظلم و بی‌عدالتی‌ها، افشاگری علیه خائنان و ستم‌پیشگان و برائت از مشرکین تاکید نمود ندو آیه «وَ اَذانٌ مِنَ اللّه ِ وَ رَسوُلِهِ اِلَی النّاسِ یَوْمَ الحَجّ الاَکْبَرِ اَنَّ اللّه َ بَــرئٌ مِنَ الْمُشرِکینَ وَ رَسوُلُهُ؛ سوره توبه آیه 3» یادآوری کردند.

*مهم‌ترین آدابی که شخص «محرم» باید در این سفر روحانی به آن اهتمام ورزد چیست؟

شخص محرم علاوه بر انجام اعمال و مناسک صحیح، باید بداند برای چه دعوت شده و چگونه می‌خواهد این دعوت را پاسخ دهد؟ سپس باید زنگار از دل بزداید و با توبه، دل را صفا داده، بر کارهای خطا کارانه خود اشک ندامت ریخته و حرم دل را از غیر خدا پاک نماید.

ای دل اگر عزم دیدار یار داری*** قصد حجاز و کعبه دیدار داری

شوق شهود حضرت دلدار داری*** اول ز دل نقش سوی الله پاک گردان

«محرم» باید با پوشیدن لباس صدق و صفا، محرمات الهی را برای همیشه بر خود حرام کرده، بر گرد محور حق طواف کند و هاجروار در زندگی برای رسیدن به آب حیات، سعی نماید و در عرفات به دنبال معرفت و در مشعر در پی شعور باشد و خود را آماده مبارزه با شیطان درون و برون نماید.

*حجاج چگونه از این سفر روحانی بیشتر بهره ببرند؟

زائرین گرامی باید توجه داشته باشند که معمولاً این سفر یک بار بیشتر نصیب انسان نمی‌شود لذا باید برای خود برنامه‌ریزی کنند و تلاش کنند از لحظه‌لحظه این سفر درست استفاده کنند از اماکن تاریخی دیدن نمایند جریانات تاریخی گذشته را آینه عبرت امروز قرار دهند در مسجدالحرام به طواف، نماز، دعا و تلاوت قرآن بپردازند و در حقیقت در فکر فرصت سازی باشند تا خدای نکرده فرصت سوزی نشود که پشیمانی بعد سودی ندارد امام علی (ع) می‌فرماید «بادِر ِالفُرصَة قَبلَ اَن تَکُونَ غُصَة؛ غرر الحکم و درر الکلم، ص: 307» فرصت را دریابید پیش از آنکه از دست برود و موجب غم و اندوه شود.

بنابراین برای استفاده بهتر و بیشتر لازم است تا در جلسات آموزشی کاروان شرکت کنند فرصت‌ها را بشناسند و شناخت و معرفت خود را افزایش دهند در کتاب وسائل الشیعه از امام صادق (ع) نقل شده است «الْعَامِلُ عَلَی غَیرِ بَصِیرَةٍ کالسَّائِرِ عَلَی غَیرِ الطَّرِیقِ- لَا یزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیرِ إِلَّا بُعْداً؛وسائل الشیعة، ج 27، ص: 24» هرکس بدون بصیرت عمل کند، مانند کسی است که به بیراهه می‌رود هر چه شتاب کند از هدف دورتر می‌شود

*چه توصیه‌هایی به روحانیون کاروان دارید و چگونه می‌توانند در حال و هوای معنوی همسفران خود تأثیر بیشتری داشته باشند؟

سفر حج فرصت مناسبی برای بهره‌برداری معنوی است و روحانیون محترم کاروان در آن نقش به سزایی دارند بنابراین روحانیون باید با برنامه‌ریزی دقیق و جامع، اوقات زائرین را مدیریت کنند و با بیان اسرار و معارف، اجر و پاداش اعمال و جریان‌های تاریخی انسان‌ساز و عبرت‌آموز زائرین را به سوی معنویت سوق دهند محبت، تواضع، خوش‌خلقی، بیان روان و شیرین، رفاقت و همراهی با زائرین، ارائه مطالب متناسب با سطح فکری و علمی آنان، پیشگام بودن در برنامه‌های معنوی در موفقیت روحانیون بسیار کارسازاست البته همراهی و توجه زائرین به رهنمودهای روحانیون هم در این راستا بسیار مؤثر است.

*حجاج چگونه آثار معنوی حج را پس از بازگشت حفظ کنند؟

یکی از وظایف سنگین حجاج حفظ دست آوردهای معنوی سفر حج است حدیثی در کتاب وسائل الشیعه از امام باقر (ع) نقل شده است که: «الْإِبْقَاءُ عَلَی الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ؛ وسائل الشیعة، ج 1، ص: 75» ابقای عمل و نگهداشـتن آن سخت تر از خود آن است. وهم چنین در حدیثی دیگر در کتاب شریف کافی از امام باقر (ع) نقل شده است «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَیهِ الْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ؛ وسائل الشیعة، ج 1، ص: 94» محبوب‌ترین اعمال نزد خدا عملی ست که بنده آن را ادامه دهد، اگر چه اندک باشد.

بنابراین زائرین بعد از بازگشت از سفر حج باید برنامه مراقبت داشته باشند و فراموش نکنند که کجا رفته‌اند و در حرم نبی مکرم اسلام‌(ص)، کنار قبور مطهر ائمه مظلوم و معصوم بقیع (ع)، خانه خدا، سرزمین عرفات چه عهد و پیمانی بسته‌اند باید همان‌گونه که در سرزمین وحی در نماز جماعت شرکت می‌کردند در وطن هم به مساجد گرفته در جلسات مذهبی شرکت کنند، تلاوت قرآن داشته باشند و هر از چند گاهی، با همسفران خود جلسه گرفته و خاطرات شیرین معنوی را یادآوری نمایند حتی نگاه کردن به تصاویر و فیلم های برنامه‌های معنوی که در سفر داشته‌اند اثرگذار خواهد بود چون در این سفر مانند این است انسان نهالی را می‌نشاند و باید از آن مراقبت و مواظبت کند تا رشد کرده و ماندگار گردد. اما اگر غفلت شود و به آن آب نرسد می‌خشکد و از بین می‌رود.

*در باره خرید سوغات به زائرین و خویشان آن‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

اگرچه در اسلام هدیه و سوغات کار پسندیده‌ای است ولی باید توجه داشت که این فرصت طلایی که سالیان سال زائرین انتظار آن را کشیده شده‌اند، حیف است که به بازار‌گردی تلف شود و ارز و عرض زائرین از بین برود پس شایسته است خویشان و دوستان حجاج از آن‌ها بخواهند تا به‌جای سوغات مادی در سرزمین وحی برایشان دعا و طواف نمایند و به جایشان زیارت کنند چون سوغات هر سفری باید از جنس همان سفر باشد و سفر حج یک سفر معنوی و فرهنگی است و خود پیامبر اکرم هم وقتی در مدینه بودند از کسانی که به مکه می‌رفتند آب زمزم طلب می نموند در وسائل الشیعه از امام باقر (ع) نقل شده است: «کانَ النَّبِی ص یسْتَهْدِی مِنْ مَاءِ زَمْزَمَ وَ هُوَ بِالْمَدِینَةِ؛ وسائل الشیعة، ج 13، ص: 245»آب زمزم هم شفاء است وهم تهیه آن زحمتی ندارد ضمن این که اگر کسی هم مقید است حتماً اجناسی تهیه نماید می‌تواند در ایران قبل یا بعد از سفر، بدون درد سر تهیه کند.

*اگر بخواهید حج را در یک جمله معرفی کنید چه تعریفی از آن دارید؟

اگر چه اسرار و معارف، رمز و راز حج آن قدر زیاد است که توصیف جامع و عمیق برای آن دشوار است ولی از باب اینکه «آب دریارا اگر نتوان کشید/ هم بقدر تشنگی باید چشید» می‌توان گفت: حج؛ تبلور وحدت، نماد عزت و اقتدار مسلمانان است.

*در ادامه اگر سخن پایانی خطاب به زائران بیت‌الله الحرام دارید بگویید؟

زائرین عزیز توجه داشته باشند که هر یک از آن‌ها به عنوان پیرو مکتب اهل‌بیت (ع) و سفیر انقلاب اسلامی در کنگره عظیم حج که مسلمانان از سراسر جهان حضور دارند شرکت می‌کنند لذا باید کاملاً هوشیار و آگاه و زمان‌شناس و مکان شناس باشند از کارهای تنش زا و تفرقه‌آمیز و اموری که موجب وهن تشیع و مکتب اهل‌بیت (ع) می‌شود جدا خودداری کنند در نماز جماعت شرکت کنند و کنار بقیع به نماز نایستند و هرگونه نمازی را در مسجدالنبی بخوانند و در حرمین شریفین به تلاوت قرآن بپردازند و برای اهل‌بیت (ع) زینت باشند در کتاب بحارالانوار از امام صادق (ع) نقل شده است «یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ إِنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إِلَینَا کونُوا لَنَا زَیناً؛بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 85، ص: 119».

 نکته دیگر اینکه زائرین گرامی به خاطر داشته باشند که شرایط در حرمین شریفین مکه و مدینه با شرایط حرم امام رضا (ع) و سایر امامزادگان در ایران کاملاً متفاوت است بنابراین باید از نوحه‌سرایی، سینه‌زنی، گریه با صدای بلند در بقیع بپرهیزند تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود و گرفتار مأمورین بقیع نگردند.

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/1:: 2:33 عصر     |     () نظر
سرویس خبر: اجتماعی - حوادث
کد خبر: 37106
تاریخ مخابره: 1392/7/28
زمان مخابره: 9 : 1
 
دردناک ترین و عجیب ترین مرگ در حج امسال+تصویر

روزنامه عکاظ در تازه ترین شماره خود تصویر عجیب ترین حالت مرگ در موسم حج امسال را منتشر کرد.

به گزارش خبرنو به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس گزارش روزنامه "عکاظ" ماندن سر این فرد در بین در اتوبوس به مرگ وی منجر شده است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/8/1:: 2:32 عصر     |     () نظر