سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سپارنده دانش نزد غیر اهل آن، مانندآویزنده گوهر و مروارید و طلا بر گردن خوکان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مکه

محل نزول جبرئیل در مسجدالحرام +تصویر

 

شفقنا زندگی- خلیل خدا، ابراهیم علیه السلام هنگامى که کعبه را بنا کرد، دو رکن بر آن قرار داد؛ نخست «رکن حجرالأسود» و دیگر «رکن‏ یمانى‏» و دیوار کعبه از سوى حجر اسماعیل را به صورت نیم دایره‏اى ساخت، بطورى‏ که زاویه ‏اى بر آن قرار نداد.

به گزارش شفقنا از باشگاه خبرنگاران، رکن یمانى، در زاویه جنوبى خانه و تقریباً مقابل کشور «یمن» و قبل از رکن حجرالاسود مى ‏باشد. فاصله آن تا رکن اسود 52/ 11متر است. از این جهت به آن یمانى مى ‏گویند که به سمت یمن بوده و جهت قبله اهل یمن به ناحیه این رکن است.

خلیل خدا، ابراهیم علیه السلام هنگامى که کعبه را بنا کرد، دو رکن بر آن قرار داد؛ نخست «رکن حجرالأسود» و دیگر «رکن‏ یمانى‏» و دیوار کعبه از سوى حجر اسماعیل را به صورت نیم دایره‏اى ساخت، بطورى ‏که زاویه ‏اى بر آن قرار نداد.

از میان چهار رکن کعبه، فضیلت رکن یمانى و رکن اسود از دو رکن دیگر بیشتر است؛ چنان‏که روایات زیادى از شیعه و سنّى درباره فضیلت و اهمیت این دو رکن نقل شده است.

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله قبل از هجرت به مدینه، و در زمانی که مسجدالاقصی قبله مسلمانان بود هنگامى ‏که رو به سوى بیت المقدس مى ‏ایستاد، بین رکن حجرالأسود و رکن‏ یمانى‏ قرار مى ‏گرفت و در این حال کعبه در مقابل آن حضرت و بین بیت ‏المقدس و ایشان واقع مى ‏شد و بدین سان هم کعبه و هم بیت المقدس را، همزمان استقبال مى ‏نمودند.

بنا به قول مشهور، محلى که براى فاطمه بنت اسد (س) شکافته شد تا به درون کعبه رود و فرزندش على بن ابى ‏طالب علیه السلام را به دنیا آورد، در کنار رکن یمانى بوده است.

جبرئیل، فرشته بزرگ الهى که همیشه یار و یاور رسول خداصلى الله علیه و آله بوده، به این مقام آمده است. رکن یمانى خاطره رخساره نبى را در خود دارد، رکن یمانى خاطره دست رسول خداصلى الله علیه و آله به یاد دارد، رکن یمانى محل هبوط فرشتگان خداست، آن‏‌ها در آنجا حاضرند و ناظر و خشوع و تذلل بندگانى را مى ‏بینند که خداوند به آن‏‌ها مباهات کرده است.

رکن یمانى باب بهشت است، از آنجا مى‏توان بهشت را نظاره کرد، از آن‏جا بوى بهشت مى ‏آید، رکن یمانى اتصالى به اهل بیت علیهم السلام دارد، لذا فضیلت آن دو چندان مى ‏شود. ذکر گفتن، تواضع کردن، صلوات فرستادن، توبه کردن و با خدا سخن گفتن بى پاسخ نمى ‏ماند. درهاى عروج از همین جا به روى اولیا گشوده مى‏ شود، چنانکه باب ورود مولود کعبه، نیز در کنار آن ­است. رکن یمانى پایان راه نیست، بلکه آغاز سلوک است؛ سلوکى به سمت کعبه آمال، و آستانه‏اى براى ورود به دریاى اسرار. رکن یمانى، کلید اسرار بهشت و طواف، کلید اسرار خداست!

در حدیثى دیگر باب رکن یمانى باب اهل بیت علیه السلام معرفى شده است. صادق اهل بیت علیهم السلام فرمود:«رکن یمانى درِ ماست که از این در وارد بهشت مى ‏شویم».


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/8/6:: 9:1 عصر     |     () نظر
زمان انتشار: 1393/03/25 - 10:14 |

 

جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های عمره/عکس

یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره جلسات مدینه شناسی مصور است و به گفته زائران و مسؤولان بیشترین و بالاترین استقبال را داراست.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از مدینه منوره، این جلسات با روایت گری راویان روحانیون نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره برگزار می‌شود.

بنابر مشاهدات میدانی و همچنین به گفته مسؤولان یکی از پراستقبال‌ترین برنامه‌های فرهنگی جلسات مدینه شناسی است.

این برنامه برای برخی از زائران مانند کاروان‌های نخبگان دانشجویان خارج از کشور و زوج‌های دانشجویی به صورت ویژه و از سوی حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره برگزار می‌شود.

زائران تشنه دانستن تاریخ مدینه هستند خصوصا اینکه بانوان در برخی اماکن مقدس یا محدودیت ورود دارند و یا حق ورود ندارند. یکی از نکات برجسته جلسات مدینه شناسی مصور طرح نکات اخلاقی و تربیتی در پیچ و تاب‌های تاریخی است که مورد استفاده عموم زائران قرار میگیرد.

عموما پس از جلسات مدینه شناسی مصور زائران اذعان دارند که با دید بازتر و روشن‌تری در مدینه منوره به زیارات خود پرداخته اند.

عکس:هادی دریس

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 93/3/29:: 3:9 عصر     |     () نظر
<      1   2   3