سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این دانش دین است، پس نیک بنگرید که از چه کسی دین خود رامی گیرید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مکه

گوشه ای از رازهای پنهان بیت الزهرا در مدینه النبی

شفقنا زندگی- از چندین قرن قبل بر قفل درب منزل حضرت زهرا(سلام الله علیها) شعری به عربی نوشته شده که متن آن چنین است: «هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هولٍ من الأهوال مقتحم»، اما کسی نمی دانست که بر پشت این قفل در چه نوشته شده است؟ امروز این رازها پنهان آشکار شده است.

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در کنار مرقد شریف پیامبر اکرم (ص) خانه? حضرت زهرا (ص) قرار دارد که در این خانه رازهای ناگفته فراوانی پنهان است. شیعیان با حضور در حرم نبوی به زیارت این خانه می روند تا در جوار بیت ام ابیها دعا و نماز خوانده و با درس های تاریخ صدر اسلام بیشتر آشنا شوند.

گرچه خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در مدینه منوره قفل زده اند، اما همان «قفل» درب بسته هم این رازها را در دل خود نگهداشته است و با خواندن شعری که بر روی آن قفل نوشته اند، می توان گوشه ای از این رازها را دریافت.

به تازگی یکی از مدیران کاروان های زائران ایرانی به نام آقای «محسن شهرابی» موفق شده بود که از پشت قفل در خانه حضرت زهرا (س) تصویر بردارد که این تصویر رازها پشت قفل در را نیز بازگو می کند.

در پشت این قفل این مصرع «حاشاه أن یحرم الراجی مکارمه ... أو یرجع الجار منه غیر محترم» حک شده که ترجمه آن می شود ? از او (پیامبراکرم) به دور است که محروم کند کسی را که به کرامات و بزرگواری های او امید بسته است.?

این نوشته و تصویر بسیاری را به تعجب واداشته است ، حتی در کتاب های تاریخی مطلبی در این خصوص به میان نیامده است و تنها در کتاب آقای رسول جعفریان نوشته شده بود که روی و پشت قفل در نوشته شده است«هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هولٍ من الأهوال مقتحم» «او (پیامبر اکرم)حبیب خدا است که شفاعت او مورد امید است برای هر هول و وحشتی که انسان به سختی در آن واقع شود.» اما اکنون مشخص شد که مطلب پشت این قفل با روی آن متفاوت است.

این تصویر که به تازگی به ثبت رسیده است برای نخستین بار از سوی پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری منتشر می شود تا در دهه فاطمیه و ایام شهادت حضرت زهرای اطهر (س) گوشه ای از رازهای نهفته درب خانه آن حضرت را بیشتر بدانیم.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/25:: 8:38 صبح     |     () نظر

تصاویر هوایی و نقشه قبرستان بقیع

86 سال پیش وهابیت کوردل به بهانه‌های واهی، قبه و بارگاه ائمه اطهار(ع) در قبرستان بقیع را تخریب کرد؛ بارگاهی هشت ضلعی که حدود هشت قرن قدمت داشت و مزار امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام را در خود جای داده بود.

خبرگزاری فارس: تصاویر هوایی و نقشه قبرستان بقیع

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند. قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

 

در ادامه نحوه قرار گرفتن قبور چهار امام معصوم(ع) که در این قبرستان مدفون هستند، دیده می‌شود:

 

 

 نقشه قبرستان بقیع دریافت نقشه کامل قبرستان بقیع  

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/24/13920524000209.jpg


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/21:: 5:55 عصر     |     () نظر

سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا(س) در مدینه+تصاویر

در اثنای جنگ خندق، حضرت فاطمه(س) برای پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) غذا تهیه می‌کردند؛ بعدها در آن محل مسجدی به نام حضرت بنا شد که البته ‌این روزها سرنوشت غم‌انگیزی دارد.

خبرگزاری فارس: سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا(س) در مدینه+تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مکان‌هایی که در زیارت دوره توسط زائران مدینه منوره مورد بازدید و زیارت قرار می‌گیرد، مساجد سبعه است که تاریخچه این مساجد به صدر اسلام و ماجرای جنگ خندق در سال پنجم هجری باز می‌گردد.

مساجد سبعه که در شمال غربی شهر مدینه در رشته کوهی به نام «سلع» قرار دارد، یادآور پیشنهاد مدبرانه سلمان فارسی است که با پیشنهاد او خندقی با طول تقریبی 10 کیلومتر و عرضی نزدیک به پنج متر ایجاد شد تا زمینه شکست سپاه کفر را فراهم آورد.

به مناسبت گرامیداشت این واقعه بزرگ تاریخ اسلام که روزگاری محل استقرار سپاه اسلام بود، مساجدی با نام‌های مسجد فتح، مسجد سلمان، مسجد علی(ع)، مسجد فاطمه(س)، مسجد ابوبکر و مسجد عمر ساخته شد که همراه با مسجد ذو قبلتین به نام مساجد سبعه مشهور هستند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون برخی از مساجد سبعه در آستانه تخریب هستند و برخی دیگر مدت‌های مدیدی است که در‌های آن بر روی زائران بسته شده، یکی از مساجد مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) است که در مغرب مسجد علی(ع) قرار دارد.

مسجد حضرت زهرا(س) که مسجدی کوچک و بدون سقف بوده است، حضرت فاطمه(س) هنگام جنگ خندق در این مکان برای پدر و همسرش امام علی(ع) غذا و نان تهیه می‌کرد، این مسجد پایین‌ترین مساجد این منطقه و کنار خیابان اصلی قرار دارد و متأسفانه چند سالی است که در آن را با بلوک‌های سیمانی مسدود کرده‌اند.

دردناک‌تر اینکه هنگامی که جمعیت زائران شیعه پشت این مسجد زیاد می‌شود، حتی اجازه نماز خواندن هم به آن‌ها داده نمی‌شود.

در ادامه تصاویری از این مسجد مقدس را مشاهده می‌کنید:

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/21:: 5:54 عصر     |     () نظر

ارس گزارش می‌دهد
قبرستان بقیع در 110 سال قبل/یک قرن پیش چگونه مکه می‌رفتند+عکس

دو دهه قبل از تخریب قبرستان بقیع به دستور وهابیت کوردل یعنی در سال 1904 میلادی، گزارش مصوری از نحوه سفر کاروان‌های زیارتی به مکه و مدینه تهیه می‌شود که در آن عکس‌های نابی به چشم می‌خورد.

خبرگزاری فارس: قبرستان بقیع در 110 سال قبل/یک قرن پیش چگونه مکه می‌رفتند+عکس

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

از زمان پیامبر(ص) تا همین امروز، بسیاری از مسلمانان را که در مدینه از دنیا می‌رفتند، در بقیع به خاک می‌سپردند و هم‌ اکنون نیز قبرستان عمومی مدینه به شمار می‌رود.

قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند.

 

 

حجت‌الاسلام رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام درباره کتاب تازه منتشر شده «مصور فی الحج» که در آن عکس‌های بی‌نظیری از مکه و مدینه منتشر شده، به وبگاه حج گفته است: در سال 1904 میلادی یک کارمند عالی‌رتبه وزارت العدل مصر با نام محمد افندی السعودی که البته هیچ ربطی به سعودی‌ها نداشت به حج اعزام شد. وی مرید سید جمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بود.

افندی در این سفر حج همراه ابراهیم رفعت پاشا امیر الحاج مصری به حج آمد. دوربین داشت و ضمن گرفتن عکس‌های نفیس گزارشی هم از این سفر نوشت. اکنون آن گزارش به همراه تصاویر وی در کتابی با نام «مصور فی الحج» منتشر شده و اثری بسیار نفیس پدید آمده است.

وی دو سفر آمده و در سفر دوم تجهیزات بهتری برای عکاسی آورد و آثار با ارزشی از خود بر جای گذاشت. او می‌گوید که در این کار تحت تأثیر توصیه‌های شیخ محمد عبده بوده که از وی خواسته است تا اطلاعات تاریخی در باره حرمین را هم ضمیمه کار خویش سازد.

آنچه در این کتاب آمده بر اساس یادداشت‌های محمد افندی سعودی نوشته شده است. از این مطالب معلوم می‌شود که او قدم به قدم گزارش‌های دقیقی از وضعیت نوشته بوده است. با این حال مهم تصاویر قدیمی است که می‌تواند جنبه‌های مختلف حج را در این دوره نشان دهد.

برخی از این عکس‌ها می‌تواند توصیفاتی که ما از کاروان حج داشته‌ایم کامل کند. این که چطور هزاران نفر به صورت یک کاروان بیابان‌ها را طی می‌کردند، امری است که تصورش برای ما دشوار است. اما این عکس‌ها به خوبی این وضعیت را نشان می‌دهد:

 

یکی از نفیس‌ترین عکس‌ها از ضریح حمزه سید الشهداء است، عکسی که تا به حال دیده نشده است. تصویر خود محمد سعودی هم در آن دیده می‌شود:

 

عکسی هم از بقیع که دست‌کم بنده تاکنون آن را ندیده بودم:

 

انتهای پیام/ک


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/21:: 5:53 عصر     |     () نظر
نسخه چاپی
فارس در 8 شوال گزارش می‌دهد
روزشمار قبرستان بقیع+جدول و تصاویر

وهابی‌ها در سال 1344 هجری و همچنین کمی قبل‌تر از آن اثری از گنبدها و بارگاه‌های بزرگان دین در مدینه و مکه یا هر جای دیگری که به آن دسترسی داشتند باقی نگذاشتند. این روند تخریب هیچ‌گاه متوقف نشده و تا امروز نیز ادامه یافته است.

خبرگزاری فارس: روزشمار قبرستان بقیع+جدول و تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نود سال پیش در چنین روزی در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه توسط وهابی‌ها به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، این گروه افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگر قبور نظیر قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبور زنان آن حضرت(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پیامبر(ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

در ادامه روزشماری از زمان تأسیس بارگاه منور ائمه بقیع از زمان شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا تخریب مزار نورانی ائمه بقیع(ع) به همراه تصاویر بقیع قبل و بعد از تخریب می‌آید:

 

ردیف تاریخ(ه.ق) رویداد
1 50 امام حسن مجتبی(ع) در بقیع آرمیدند.
2 94 امام زین‌العابدین(ع) در بقیع آرمیدند.
3 114 یا 117 امام محمدباقر(ع) در بقیع آرمیدند.
4 148 امام صادق(ع) در بقیع آرمیدند.
5 495 بنای گنبد و بارگاه بر قبور مطهر اهل بیت(ع) در بقیع
6 519 تعمیر و بازسازی بناهای مطهر بقیع توسط خلیفه المستنصر بالله
7 نامعلوم تعمیر و بازسازی توسط سلطان محمود غزنوی
8 -------- برای بار سوم در اواخر قرن سیزدهم
9 1221 نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود در سال 1221 هجری بعد از محاصره‌ طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی‌گناه بی‌شماری را قتل‌عام کردند. سپس خادمان آستان پیامبر را یک جا جمع کردند و برای آنکه محل جمع‌آوری و نگهداری هدایا را نشان دهند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از غارت کردن حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور تخریب تمامی بارگاه‌ها را صادر کرد.
10 1227 خلافت عثمانی به والی خود محمدعلی پادشاه دستور داد که حجاز را از سلطه‌ی وهابی‌ها رهایی دهد و کنترل حجاز را به دست گیرد. پس از جنگی خونین به سال 1227 وهابی‌ها شکستی سخت خوردند و مردم به بازسازی اماکن متبرکه همت گماشتند.
11 1344 آخرین تخریب بقیع توسط آل سعود که اثر آن تا امروز باقی است.

 

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط اسماعیل اکبری 92/12/21:: 5:52 عصر     |     () نظر
   1   2   3      >